Corporate Simulation II – Marketing

Learning Results

It is intended that students think about the various marketing problems in an integrated approach, highlighting the
systemic nature of their decisions. The aim is thus underpin the reasoning and analytical skills of students, as they
are confronted with these situations almost as they were working in real settings. And so they have to face dynamic
and sometimes ambiguous situations and identify, apply their knowledge, anticipate future risky situations, make
decisions, collect results and draw conclusions.
Students must make decisions ranging from the formulation of global strategies, to the functional planning of
marketing, mainly focusing on marketing decisions, as well as the functions of production management. This “real”
experience of interconnection between different departments with a company will be very important, providing the
comprehensive and integrative nature of the simulation, as well as experiencing the task of managing and
participating in a team work environment.

Program

1 – Conceitos fundamentais de Marketing
1.1. Breve revisão de conceitos fundamentais de marketing
1.2. As ligações do marketing às outras áreas funcionais
1.3 Da estratégia da empresa ao marketing estratégico.
1.4. Métodos de simulação em marketing.
2- O Simulador e a simulação em marketing
2.1. Introdução ao simulador
2.2. Primeiras simulações e análise das decisões experimentais
2.3. Consolidação do conhecimento do jogo e início.
2.4. Decisões no simulador e implementação da política de marketing na empresa.
2. 5. Análise dos resultados das decisões em oito anos sucessivos e sua discussão.
2.6. Balanço do jogo e síntese da aprendizagem.
3- Simulação em marketing com casos
3.1. Caso I: processo de lançamento de um novo produto.
3.2. Caso II: internacionalização e marca.
4- O Plano de marketing
4.1. O plano de marketing como instrumento de gestão do marketing.
4.2. Preparação de um plano de marketing.
4.3. Aplicação do Plano de marketing à realidade empresarial

Curricular Unit Teachers

Internship(s)

NAO

Bibliography

Augusto, Mário (2006) Política de dividendos e estrutura do capital. Respostas e dúvidas do estado da arte,
Imprensa da Universidade de Coimbra.
Chapman, R G BRANDMAPS (2002) The Competitive Marketing Strategy, New York: Prentice Hall.
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Kotler P (2006) Marketing Management, New York: Prentice-Hall.
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Mason, C e Perreault Jr W (2001) The Marketing Game, New York: McGraw-Hill.
Apontamentos da disciplina (desenvolvidos pela docente à medida que se desenrola o semestre)