Economics

Base Knowledge

Mathematical knowledge in the area of functions, derivatives and systems resolution.

Teaching Methodologies

In this curricular unit the following teaching methodologies are used: 1) Verbal Methodologies (say), making use of the pedagogical resources: Exhibition, Explanation and Dialogue; 2) Intuitive Methodologies (show), making use of pedagogical resources: Demonstration, Audiovisuals and Written Texts; 3) Active Methodologies (to do), making use of pedagogical resources.

Learning Results

The Economics course aims to provide students with the first skills to understand the aggregate movements of contemporary market economies. The course focuses on the following learning outcomes: a) Describe macroeconomics as a science and analyze the object of macroeconomics. b) Identify the fundamental macroeconomic variables and the main macroeconomic problems and issues, namely unemployment, the economic cycle, inflation and the external deficit. c) Measure and describe the overall functioning. Calculate the main macroeconomic aggregates. d) Understand and apply the concepts of Microeconomics. e) To learn the methodology of economic logic. f) Solve simple problems using the methodology of economic logic and the concepts learned.

Program

1. Economic Theory
1.1 History of economic thought
1.2 The Circular Economy
1.3 The economic problem
 
2. Quantitative methods in economic analysis
2.1 Inflation. Real values ​​and nominal values.
 
3. Product, income and expense
3.1 National Accounting: GDPpm calculation methods
3.2 Other macroeconomic aggregates
 
4. Economic Characterization of Families
4.1 Consumption function
4.2 Savings function
 
5. Simple Supply and Demand Model
5.1 Demand curve
5.2 Supply Curve
5.3 Market equilibrium
 
6. Markets
6.1 Perfect competition
6.2 Monopoly

Curricular Unit Teachers

Internship(s)

NAO

Bibliography

 

 

Amaral, J. F., Louçã, F., Caetano, G., Fontainha, E., Ferreira, C. & Santos, S. (2007). Introdução à Macroeconomia (2.ª ed.). Escolar Editora.

Branson, W. H. (2001). Macroeconomia: teoria e prática. Fundação Calouste Gulbenkian.

Carvalho, L. (2014). Microeconomia e Macroeconomia (2.ª ed.). Edições sílabo.

 Dornbusch, R. & Fischer, S. (2020). Macroeconomia (11.ª ed.). McGraw-Hill

Fernandes, A., Pereira, E., Bento, J., Madaleno. M. & Robaina, M. (2023). Introdução à Economia. Edições Sílabo.

Ferraz, A. (2002). Análise Macroeconómica: Teoria e Prática. Escolar Editora

Ferreira, J. (2021). Economia Circular e Sustentabilidade. Clássica Editora.

Henriques, D. & Sousa, T. (2019). Introdução à Microeconomia, livro de exercícios (3.ª ed.). Escolar Editora.

Lobo, F. & Andrade, Carlos (2023). Princípios de Microeconomia. Edições Silabo

Mata, J. (2021). Economia da empresa (7.ª ed.). Fundação Calouste Gulbenkian.

Mateus, A., & Mateus, M. (2022). Microeconomia: Teoria e aplicações (Volumes I e II) (12.ª ed.). Verbo.

Mateus, A. (2013). Economia portuguesa (4.ª ed.). Verbo. Edições Silabo.

Morgado, A. & Ferreira, P. (2021). Exercícios de Microeconomia (2.ª ed.). Rei dos Livros.

Nabais, C., & Ferreira, R. (2012). Microeconomia: Lições e exercícios. Lidel.

 Pinho, M. (2023). Macroeconomia, Teoria e Prática Simplificada (4.ª ed.). Edições Silabo.

Samuelson, P. & Nordhaus, W. (2011). Macroeconomia (19.ª ed.). McGraw-Hill.

Samuelson, P., & Nordhaus, W. (2011). Microeconomia (18.ª ed.). McGraw-Hill.

Santos, J., Aubyn, M., Braga, J. & Pina, A. (2016). Macroeconomia (4.ª ed.). Escolar Editora.

Varian, H. (2014). Intermediate microeconomics (9th ed.). W. W. Norton & Company.