Teaching Methodologies
The teaching methodologies aim to confer the targeted skills, using expository and demonstrative methods, the resolution of practical problems, case studies and the use of IT resources.
Teaching is very much aimed at developing skills, requiring substantial additional and proactive work from the student outside of contact hours.
Learning Results
The objective at the end of the course is for the student to be able to:
a) Understand the evolution of quality management;
b) Understand the importance of the quality management function as a strategic function in organizations;
c) Develop, implement and monitor improvement programs;
d) Know the quality management tools, process management, risks associated with the business (risk-based thinking) and management indicator systems;
e) Implement, maintain and monitor a QMS with a view to its certification
Program
a) Evolution of the Quality Management function due to market evolution and globalization
b) Quality Principles and their relationship with organizational principles: leadership and strategic planning; communication; Delegation of responsibility; Business risk; Organization culture;
c) Analysis of NP EN ISO 9001 requirements (together with 9004)
– Quality Management Principles
– Risk-based thinking
– Dematerialization of processes
– Processes management
– Steps for implementing a Quality Management system
– Indicators and monitoring of processes
– QMS performance assessment
– Quality Costs
e) Methodology for implementing a QMS
f) Practical application to a case study
– Implementation of a QMS
– Characterization of a company
– Risk analysis
– Definition of quality policy and objectives
– identification and characterization of processes
g) Presentation of the work carried out
Curricular Unit Teachers
Internship(s)
NAO
Bibliography
Instituto Português da Qualidade (2015), NP EN ISO 9000:2015 – Sistemas de Gestão da Qualidade: Fundamentos e vocabulário, IPQ, Monte da Caparica
Instituto Português da Qualidade (2015), NP EN ISO 9001:2015 – Sistemas de Gestão da Qualidade: Requisitos, IPQ, Monte da Caparica
Instituto Português da Qualidade (2011), NP EN ISO 9004:2011 – Sistemas de Gestão da Qualidade: Linhas de orientação para a melhoria de desempenho, IPQ, Monte da Caparica
Instituto Português da Qualidade (2013), ISO 31000:2013 – Gestão de Risco, IPQ, Monte da Caparica
Instituto Português da Qualidade (2004), NP 4239:2004 – Bases para a Quantificação dos Custos da Qualidade, IPQ, Monte da Caparica
Pires, A. Ramos (2004), Qualidade – Sistemas de Gestão da Qualidade, 3.ª edição, Edições Sílabo, Lisboa.
Instituto Português da Qualidade (2015), NP EN ISO 9000:2015 – Sistemas de Gestão da Qualidade: Fundamentos e vocabulário, IPQ, Monte da Caparica
Instituto Português da Qualidade (2015), NP EN ISO 9001:2015 – Sistemas de Gestão da Qualidade: Requisitos, IPQ, Monte da Caparica
Instituto Português da Qualidade (2011), NP EN ISO 9004:2011 – Sistemas de Gestão da Qualidade: Linhas de orientação para a melhoria de desempenho, IPQ, Monte da Caparica
Instituto Português da Qualidade (2013), ISO 31000:2013 – Gestão de Risco, IPQ, Monte da Caparica
Instituto Português da Qualidade (2004), NP 4239:2004 – Bases para a Quantificação dos Custos da Qualidade, IPQ, Monte da Caparica
Pires, A. Ramos (2004), Qualidade – Sistemas de Gestão da Qualidade, 3.ª edição, Edições Sílabo, Lisboa.
Instituto Português da Qualidade (2015), NP EN ISO 9000:2015 – Sistemas de Gestão da Qualidade: Fundamentos e vocabulário, IPQ, Monte da Caparica
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Instituto Português da Qualidade (2011), NP EN ISO 9004:2011 – Sistemas de Gestão da Qualidade: Linhas de orientação para a melhoria de desempenho, IPQ, Monte da Caparica
Instituto Português da Qualidade (2013), ISO 31000:2013 – Gestão de Risco, IPQ, Monte da Caparica
Instituto Português da Qualidade (2004), NP 4239:2004 – Bases para a Quantificação dos Custos da Qualidade, IPQ, Monte da Caparica