Gestão da Qualidade

Base Knowledge

N.A.  

Teaching Methodologies

The standards’ framework and requirements will be displayed alternating between the exposure of concepts by the teacher and the analysis of standards by the students. The debate will be encouraged through the analysis of case studies. The acquired knowledge will be applied in essays that will consist on the elaboration of management system documents.

Learning Results

It is expected that each student is entitled to:

a) understand the concepts of management system, quality and continuous improvement;

b) interpret the main points of ISO 9001;

c) develop the basic document structure for the certification of Quality;

d) apply methods and techniques underlying the universe of Quality in a real context.

Program

1. Stakeholders and reasons for implementing a management system;

2. Cycle of continuous improvement;

3. Quality Management Systems according to ISO 9001 (general and documentation requirements, quality politics, planning, responsibility, authority and communication, management review, resources management, product realization, measurement, analysis and improvement);

4. Integration of management systems;

5. Certification bodies for management systems;

6. Tools of quality.

Curricular Unit Teachers

Internship(s)

NAO

Bibliography

António N., Teixeira A., Rosa & A. (2019). Gestão da Qualidade – De Deming ao Modelo de Excelência da EFQM (3.ª Edição). Lisboa: Edições Sílabo.

Instituto Português da Qualidade (2015). NP EN ISO 9000:2015 – Sistemas de Gestão da Qualidade: Fundamentos e vocabulário. Monte da Caparica: IPQ.

Instituto Português da Qualidade (2015). NP EN ISO 9001:2015 – Sistemas de Gestão da Qualidade: Requisitos. Monte da Caparica: IPQ.

Pinto, A. (2017). ISO 9001:2015 Gestão da Qualidade – Guia Prático. Lisboa: LIDEL.

Pinto, A. (2018). Sistema de Gestão da Qualidade Guia para a sua implementação (2.ª edição). Lisboa: Edições Sílabo.

Pires, A. (2016). Sistemas de Gestão da Qualidade – Ambiente, segurança, responsabilidade social, indústria e serviços (2.ª edição). Lisboa: Edições Sílabo.