Mathematics

Learning Results

With this unit is intended to develop the student’s reasoning, behaviors, methodologies, best practices of scientific thinking and allow them to be able to:
   Understand and use elementary math concepts, operate with real numbers, solving equations, etc.;
   Interpreting phenomena and solve problems using functions and their graphs;
   Solve trigonometry problems, including the use of generalizations of notions of angles and trigonometric ratios;
* Apply mathematical knowledge in the field of information and communication technologies.

Program

1.   Elements of trigonometry
2.   Complex numbers
3. Fundamental concepts of Algebra
4. Elements of Analytical Geometry
5. General Functions i. Reverse function ii. Special functions – exponential and logarithmic function
6. Differential Calculation i. Definition of derivative; Geometric interpretation of the derivative ii. Derivation rules iii. Continuity iv. Monotony of function v. applications
7. Introduction to Linear Programming i. Simplex Method
8. Immediate Integrals
9. Fundamental concepts of Differential Equations i. Differential Equation of Separate/Separable Variables
10. Computational Methods i. Method of Euler ii. Runge-Kutta 2 order method

Curricular Unit Teachers

Internship(s)

NAO

Bibliography

Apontamentos e Fichas Práticas fornecidas pela formadora na plataforma Moodle.

Manuel Alberto M. Ferreira, Isabel Amaral; Primitivas e integrais: exposição clara da matéria com exercícios propostos e resolvidos; Edições Sílabo, 1996.

Fernando Pestana da Costa; Equações diferenciais ordinárias; Lisboa, IST Press, cop. 1998.

Mário Rosa; Tópicos de análise numérica [Texto policopiado]: métodos numéricos; Universidade de Coimbra, Departamento de Matemática, 1996.

José Murteira, Paulo Saraiva; Equações diferenciais ordinárias: introdução teórica, exercícios e aplicações; Coimbra, Almedina, 2010.

Gonçalo Pinto; Primitivas e integrais: exercícios resolvidos; Edições Silabo, 2011.

Jorge Sá Esteves; Introdução à análise numérica; Universidade de Aveiro, 1996.

James Stewart; Cálculo; São Paulo; Pioneira – Thomson Learning, 2001.

Manuel Alberto M. Ferreira, Isabel Amaral; Programação matemática: programação linear – simplex : programação inteira – transportes e afectação : teoria dos jogos. Edições Sílabo, 1995.

Manuel Ramalhete, Jorge Guerreiro, Alípio Magalhães; Programação linear; McGraw-Hill, cop. 1984.

Belmiro Costa, Ermelinda Rodrigues; Novo Espaço – Matemática A – 12.º Ano, Porto Editora.

Vladimir Machado, Jaime Carvalho e Silva, Joaquim Pinto; 12º Ano – Matemática, NiuAleph.