Base Knowledge
Enquadramento no nível B1/B2 do QERL.
Recommended Basic Knowledge:
B1/ B2 within the ERFL
Teaching Methodologies
Aulas teórico-práticas.
Trabalhos práticos orais e escritos realizados individualmente e/ou em grupos.
Teaching method:
Theoretical-practical classes.
Practical oral and written assignments carried out individually and/or in groups.
Learning Results
Como resultado do processo ensino aprendizagem, o estudante: 1. Reconhece as especificidades do discurso científico-técnico nas duas línguas envolvidas. 2. Identifica e utiliza a sintaxe e a retórica próprias do discurso científico-técnico. 3. Utiliza vocabulário técnico da sua área de saber; 4 Identifica e utiliza os recursos gramaticais adequados. 5 Expõe e explica oralmente temas e problemáticas da sua área do saber. Pratica a escrita funcional para o mundo laboral.
Objectives and Skills to be Developed:
As a result of the teaching-learning process, the student: 1. Recognizes the specificities of the scientific-technical discourse in the two languages involved. 2. Identifies and uses the syntax and rhetoric of scientific-technical discourse. 3. Uses technical vocabulary in his/her area of knowledge; 4 Identifies and uses the appropriate grammatical resources. 5 Exposes and explains orally themes and issues in his field of knowledge. Practice functional writing for the labour world.
Program
Os seguintes conteúdos serão trabalhados em Língua Inglesa e Portuguesa:
1. Revisão de tópicos avançados de Língua Inglesa: voz passiva, elementos de coesão e coerência textual.
2. Abordagem de vocabulário técnico para a área de estudo em Língua Inglesa e Portuguesa.
3. Leitura e descodificação de textos de caráter especializado.
4. Técnicas de comunicação oral e escrita para o mundo laboral nas duas línguas envolvidas: currículos, cartas, entrevistas de emprego.
5. Elaboração de posters de natureza científica.
6. Apresentação oral de trabalho a partir da realização de um poster académico em Língua Inglesa.
Syllabus:
The following contents will be worked on in English and Portuguese:
1. Review of advanced English language topics: passive voice, cohesion elements and textual coherence.
2. Approach to technical vocabulary for the study area in English and Portuguese.
3. Reading and decoding specialized texts.
4. Oral and written communication techniques for the labour world in the two languages involved: resumes, letters, job interviews.
5. Elaboration of scientific posters.
6. Oral presentation in English based on an academic poster.
Curricular Unit Teachers
Grading Methods
- - Apresentação oral: - 40.0%
- - Exame escrito - 60.0%
- - Communication: Scientific poster presentation: 100% - 30.0%
- - Technical English: Written test: 60% + Oral presentation: 40% - 70.0%
- - Written test: - 60.0%
- - Oral presentation - 40.0%
- - Comunicação:Elaboração e apresentação oral de um "poster" científico: 100% - 30.0%
- - Inglês Técnico: Teste escrito: 60% +Apresentação oral: 40% - 70.0%
Internship(s)
NAO
Bibliography
Bibliography:
APA (2019) – Manual of the American Psychological Association. 7th edition.USA: American Psychological Association.
COLLINS DICTIONARY (2017) – Disponível em: https://collinsdictionary.com
COLLINS DICTIONARIES (2011) – Collins English dictionary. 11th edition. Glasgow: Harper Collins. ISBN 978-00-743786-3.
ESTRELA, E; SOARES, M. A.; LEITÃO, M.J. (2007)- Saber escrever uma tese e outros textos. 5ªed. Lisboa: Dom Quixote. ISBN 978-972-20-3173-8.
MURPHY, Raymond (2004) –English Grammar in Use. Cambridge: Cambridge University Press.ISBN 978-0-521-18906-4.
OXFORD LEARNER’S DICTIONARY (2017) – Disponível em http:// www.oxfordlearnersdictionaries.com
PORTUGAL (2009) – Ministério do Emprego e da Segurança Social. Departamento de Emprego. Direcção de Informação e Orientação Profissional. Como procurar emprego. Colecção Utente.
ROCHA, A.; ROHRICH,O. (2012) – Como procurar e conseguir emprego: guia prático do candidato. Lisboa: Pactor. ISBN 978-989-693-019-6.
RODRIGUES, L.C.S.(2018) – Escrita académica: sintetizar e parafrasear a partir de várias fontes. Coimbra: Centro de Inovação e Estudo da Pedagogia no Ensino Superior/IPC.ISBN 978-989-99463-8-5
SWALES, J.M., FEAK, C.B. (2011) – Academic writing for graduate students. 3rd.ed. USA: University of Michigan. ISBN 978-0-472-03475-8.
Bibliografia suplementar/Supplementary bibliography:
Material de apoio elaborado pela docente/Supporting texts prepared by the teacher.