Silvicultura e Dinâmica dos Sistemas Florestais

Conhecimentos de Base Recomendados

É recomendável que os alunos levem primeiro a UC de RADRN, devido a que o projeto que desenvolvem no âmbito da UC de SDSF, utiliza os dados recolhidos na UC de RADRN. 

 

Recommended Background Knowledge 

It is recommended that students take the RADRN CU first, because the project they develop in the SDSF CU uses the data collected in the RADRN CU.

 

Métodos de Ensino

Para a concretização dos objetivos da unidade curricular e a conferência das competências previstas aos alunos, o processo de ensino aprendizagem assenta na organização dos conteúdos a ministrar em: 1) Aulas de tipo teórico-prático nas que serão apresentados os conceitos teóricos, ilustrados com aplicações práticas, 2) Análise e discussão nas aulas de documentos científicos e técnicos, com ênfase na dinâmica dos ecossistemas florestais modelados pelos distúrbios (naturais e antropogénicos) ou no quadro da utilização do tempo nesta UC, estabelece-se que o aluno terá que desenvolver trabalho em grupo, contando com orientação do docente, que se concretiza num trabalho semestral.

 

Teaching Methods

To achieve the objectives of the course unit and to provide the students with the expected competences, the teaching learning process is based on the organization of the contents to be taught in: 1) Theoretical-practical type classes in which the theoretical concepts will be presented, illustrated with practical applications, 2) Analysis and discussion in classes of scientific and technical documents, with emphasis on the dynamics of forest ecosystems shaped by disturbances (natural and anthropogenic) or in the framework of the use of time in this UC, it is established that the student will have to develop group work, relying on guidance from the teacher, which materializes in a semester work.

Resultados de Aprendizagem

Os objetivos da unidade curricular traduzem-se na aquisição de 3 competências fundamentais: 1) Possui conhecimentos para adequar usos e funções dos ecossistemas florestais, de maneira a atuar com elevada competência técnica e científica na sua utilização, proteção, manutenção e conservação; 2) Estabelece programas adequados, num contexto ecológico e socio-económico de sustentabilidade para áreas sensíveis e espaços urbanos; 3) Estabelece programas de recuperação, num contexto ecológico e socio-económico de sustentabilidade, de ecossistemas florestais degradados;

 

Objectives and Skills to be Developed

The objectives of this course unit translate into the acquisition of 3 fundamental skills: 1) Has knowledge to adapt the uses and functions of forest ecosystems, in order to act with high technical and scientific competence in their use, protection, maintenance and conservation; 2) Establishes appropriate programs, in an ecological and socio-economic context of sustainability for sensitive areas and urban spaces; 3) Establishes restoration programs, in an ecological and socio-economic context of sustainability, of degraded forest ecosystems;

 

 

 

Programa

Esta Unidade Curricular permitirá entender e avaliar o desenvolvimento da estrutura e das funções específicas dos povoamentos florestais, o papel do distúrbio (natural ou antropogénico) na mudança dos povoamentos florestais e o uso deste conhecimento na aplicação da silvicultura na procura de soluções variadas, considerando as diversas formas de vida, dentro dos objetivos de condução dos povoamentos florestais. Os conteúdos programáticos para aquisição das 3 competências descritas são os seguintes:

1.1) Introdução à perturbação e padrões de desenvolvimento dos povoamentos florestais;
1.2) Interação das árvores e limitação do crescimento;
1.3) Padrões de invasão temporal e espacial de espécies florestais;
1.4) Trajetória da sucessão – estados iniciais dos povoamentos;
1.5) Estados de exclusão de árvores em povoamentos puros e mistos equiénios;
1.6) Desenvolvimento de povoamentos inequiénios;
2.1) Desenvolvimento dos povoamentos florestais em espaços urbanos.
3.1) Recuperação florestal a diferentes escalas espácio-temporais;
3.2) Avaliação do desenvolvimento dos povoamentos florestais;

 

Programme

This Curricular Unit will enable to understand and to evaluate the development of the structure and the specific functions of forest stands, the role of disturbance (natural or anthropogenic) in the change of forest stands and the use of this knowledge in the application of silviculture in the search for varied solutions, considering the various forms of life, within the objectives of forest stand management. The programmatic contents for the acquisition of the 3 competences described are the following:

1.1) Introduction to disturbance and development patterns of forest stands;
1.2) Tree interactions and growth limitation;
1.3) Temporal and spatial invasion patterns of forest species;
1.4) Successional trajectory – initial stand states;
1.5) Tree exclusion states in pure and mixed even-aged stands;
1.6) Development of uneven-aged stands;
2.1) Forest stand development in urban areas.
3.1) Forest recovery at different spatial-temporal scales;
3.2) Evaluation of forest stand development;

Docente(s) responsável(eis)

Estágio(s)

NAO

Bibliografia

Botkin, D. (1993). Forest dynamics. Oxford University Press, New York.
Freelich L.E. (2002). Forest Dynamics and Disturbance Regimes. Cambridge University Press.
Gadow Van, K and Hui, G. (1999). Modelling Forest Development. Kluwer Academic Publishers, Netherlands.
Oliver, Ch. and Larson, B. (1996). Forest stand dynamics. Jonh Wiley & Sons, USA.
Pretzsch H. (2009). Forest Dynamics, Growth and Yield. Springer-Verlag Berlin Ed.
Salas, R., Houllier F, Lemoine B. and G. Pignard. 2001. Forecasting wood resources on the basis of national forest inventory data. Application to Pinus pinaster Ait. in southwestern France. The Annals of Forest Science. 58, 785-812.
Smith, D., Larson, B., Kelty, M. and Ashton, P. (1997). The practice of silviculture. Applied forest ecology. Jonh Wiley & Sons, USA.
Spellerberg, I. (1995). Monitoring ecological change. Cambridge University Press. UK
West, C., Shugart, H., and Botkin, D. (1981). Forest succession, concepts and application. Springer-Verlag, New York.

 

Bibliography

Botkin, D. (1993). Forest dynamics. Oxford University Press, New York.
Freelich L.E. (2002). Forest Dynamics and Disturbance Regimes. Cambridge University Press.
Gadow Van, K and Hui, G. (1999). Modelling Forest Development. Kluwer Academic Publishers, Netherlands.
Oliver, Ch. and Larson, B. (1996). Forest stand dynamics. Jonh Wiley & Sons, USA.
Pretzsch H. (2009). Forest Dynamics, Growth and Yield. Springer-Verlag Berlin Ed.
Salas, R., Houllier F, Lemoine B. and G. Pignard. 2001. Forecasting wood resources on the basis of national forest inventory data. Application to Pinus pinaster Ait. in southwestern France. The Annals of Forest Science. 58, 785-812.
Smith, D., Larson, B., Kelty, M. and Ashton, P. (1997). The practice of silviculture. Applied forest ecology. Jonh Wiley & Sons, USA.
Spellerberg, I. (1995). Monitoring ecological change. Cambridge University Press. UK
West, C., Shugart, H., and Botkin, D. (1981). Forest succession, concepts and application. Springer-Verlag, New York.