Gestão da Qualidade

Base Knowledge

N/A

Teaching Methodologies

Teaching methodologies aim to impart the targeted skills, using expository and demonstrative methods, practical problem-solving, case studies, and the use of computer resources.

 

The teaching is strongly focused on skill development, requiring substantial additional and proactive work from students outside of class hours.

Learning Results

The objective at the end of the course is for students to be able to:

a) Understand the evolution of quality management;

b) Understand the importance of quality management as a strategic function in organizations;

c) Develop, implement, and monitor improvement programs;

d) Understand quality management tools, process management, business risks (risk-based thinking), and management indicator systems;

e) Implement, maintain, and monitor a QMS with a view to its certification.

Program

a) Evolution of the Quality Management function based on market developments and globalization

b) Quality principles and their relationship with organizational principles: leadership and strategic planning; communication; delegation of responsibility; business risk; organizational culture;

c) Analysis of the requirements of NP EN ISO 9001 (in conjunction with 9004)

– Quality Management Principles

– Risk-Based Thinking

– Process Dematerialization

– Process Management

– Steps for Implementing a Quality Management System

– Indicators and Process Monitoring

– QMS Performance Assessment

– Quality Costs

e) Methodology for Implementing a QMS

f) Practical Application to a Case Study

– Implementation of a QMS

– Company Characterization

– Risk Analysis

– Definition of Quality Policy and Objectives

– Process Identification and Characterization

g) Presentation of Work Completed

Curricular Unit Teachers

Ana Margarida Januário Cruz

Internship(s)

NAO

Bibliography

Instituto Português da Qualidade (2015), NP EN ISO 9000:2015 – Sistemas de Gestão da Qualidade: Fundamentos e vocabulário, IPQ, Monte da Caparica

Instituto Português da Qualidade (2015), NP EN ISO 9001:2015 – Sistemas de Gestão da Qualidade: Requisitos, IPQ, Monte da Caparica

Instituto Português da Qualidade (2011), NP EN ISO 9004:2011 – Sistemas de Gestão da Qualidade: Linhas de orientação para a melhoria de desempenho, IPQ, Monte da Caparica

Instituto Português da Qualidade (2013), ISO 31000:2013 – Gestão de Risco, IPQ, Monte da Caparica

Instituto Português da Qualidade (2004), NP 4239:2004 – Bases para a Quantificação dos Custos da Qualidade, IPQ, Monte da Caparica

Pires, A. Ramos (2004), Qualidade – Sistemas de Gestão da Qualidade, 3.ª edição, Edições Sílabo, Lisboa.

Instituto Português da Qualidade (2015), NP EN ISO 9000:2015 – Sistemas de Gestão da Qualidade: Fundamentos e vocabulário, IPQ, Monte da Caparica

Instituto Português da Qualidade (2015), NP EN ISO 9001:2015 – Sistemas de Gestão da Qualidade: Requisitos, IPQ, Monte da Caparica

Instituto Português da Qualidade (2011), NP EN ISO 9004:2011 – Sistemas de Gestão da Qualidade: Linhas de orientação para a melhoria de desempenho, IPQ, Monte da Caparica

Instituto Português da Qualidade (2013), ISO 31000:2013 – Gestão de Risco, IPQ, Monte da Caparica

Instituto Português da Qualidade (2004), NP 4239:2004 – Bases para a Quantificação dos Custos da Qualidade, IPQ, Monte da Caparica

Pires, A. Ramos (2004), Qualidade – Sistemas de Gestão da Qualidade, 3.ª edição, Edições Sílabo, Lisboa.

Instituto Português da Qualidade (2015), NP EN ISO 9000:2015 – Sistemas de Gestão da Qualidade: Fundamentos e vocabulário, IPQ, Monte da Caparica

Instituto Português da Qualidade (2015), NP EN ISO 9001:2015 – Sistemas de Gestão da Qualidade: Requisitos, IPQ, Monte da Caparica

Instituto Português da Qualidade (2011), NP EN ISO 9004:2011 – Sistemas de Gestão da Qualidade: Linhas de orientação para a melhoria de desempenho, IPQ, Monte da Caparica

Instituto Português da Qualidade (2013), ISO 31000:2013 – Gestão de Risco, IPQ, Monte da Caparica

Instituto Português da Qualidade (2004), NP 4239:2004 – Bases para a Quantificação dos Custos da Qualidade, IPQ, Monte da Caparica