Teaching Methodologies
1 Practical classes where the teacher imparts theoretical, practical application of concepts followed by the student?
2 Practical classes held orchards and vineyards where the student follows the different cultures and which performs the main cultural practices used iat the time SpringSummer.
Learning Results
1. Recognize the importance of fruit production and viticulture in a national and global level?
2.Relates the structures of plants and their functions with growth , development and cultural practices of spring summer?
3. Recognizes the factors affecting the production and quality of the crop and harvest?
4.Introduces students to the problems of crop protection according to the criteria of protection and integrated production
Program
1.1 Interest of fruit in the diet and the importance of the wine culture of the peoples?
1.2 Economic importance of Fruit production and Viticulture in the national economy and the global economy?
1.3 Potential bottlenecks of this sector?
1.4 National fruit and wine growing regions.
2.1 Main fruit and grape vines varieties
2.2 Different organs of woody plants?
2.3 Vegetative and reproductive cycles?
2.4 Phenology of fruit trees and vine?
2.5. Problem of flowering and fruit set.
3.1 Cultural and physiological implications of interventions in green on the yield and quality?
3.2 Different growth stages of the fruit and berry?
3.3 Methods of determining the time of harvest ?
3.4 Philosophy and concepts of Integrated Production and Protection?
3.5 Main pests and methodologies of estimation of risk in major crops ( fruit trees , vineyard and olive ).
Curricular Unit Teachers
Maria Justina Barbara FrancoGrading Methods
- - Modulo 3 - Peso 40% - teste escrito - 70.0%
- - Relatório de trabalho prático com apresentação e discussão - 20.0%
- - Avaliação de desempenho no decorrer das aulas realizadas no laboratório - 10.0%
- - Exame - 100.0%
- - Modulo 2 - Peso 35% - teste escrito - 70.0%
- - Acompanhamento do ciclo vegetativo (casta e fruteira) com relatório e avaliação de desempenho no decorrer das aulas - 30.0%
- - Módulo 1 - Peso 25% - Teste escrito - 100.0%
Internship(s)
NAO
Bibliography
Coombe, B.; Dry, P. – Viticulture. Vol. 1 – Resources. Winetitles. Adelaide, Austrália. 2004.
Bibliografia Complementar
Coombe, B.; Dry, P. – Viticulture. Vol. 2 – Practices. Winetitles, Adelaide, Austrália. 2004.
May, P. – Flowering and fruitset in grapevines. Lythrum Press, Adelaide. South Australia. 20014.
http://www.fruitveg.com
Amaro, P. (Ed.) – A Protecção Integrada da Vinha na Região Norte. Lisboa: ISA/PRESS. 2001
Champagnol, F. – Elements de Physiologie de la vigne e de Viticulture Generale. 2016.
Velarde, F. G. – Tratado de Arboricultura Frutal. Madrid: Mundi-Prensa.Vol. I. 1980.
Agusti, M. – Fruticultura.Madrid: Ed MundiPrensa. 2004
Castro, R.; Cruz, A.; Botelho, M. – Tecnologia Vitícola. Ministério da Agricultura, Pescas e Florestas/Direcção Geral de Agricultura da Beira Litoral/Comissão Vitivnícola da Bairrada, Coimbra, 160pp. 2006.
Torres, L. (Co.) – Manual de Protecção Integrada do Olival. Viseu: João Azevedo Edito. 2007.
http://www.infoagro.com
Lopes, C. – Influência do sistema de condução no microclima do coberto, vigor e produtividade da videira (Vitisvinifera L.). Dissertação de Doutoramento, ISA, Lisboa. 205 pp. 1994.
Carbonneau, A., Deloire, A.; Jaillard, B. – Architectures de la vigne et systèmes de conduite. EditionsLaVigne, Dunod (ed.), Paris. 2016.
Ryugo, K. – Fruit Culture: Its Science and Art. John Wiley & Sons. 1988.
Coleto, J. M. – Crecimento y desarrolo de las espécies frutales. 2ª ed. Madrid: Ediciones Mundi-Prensa. 1995.
Baldini, E. – Arboricultura General. Madrid: Ed MundiPrensa. 1992
Huglin, P.; Schneider, C. – Biologie et Écologie de la Vigne (2ª Ed.). Lavoisier, Paris. 2015.
Mullins, M.; Bouquet, A.; Williams, L. – Biology of the grapevine. Cambridge Univ. Press (ed.) 2014.
Andrade, I. – Efeito da Intensidade da Desfolha da Videira (Vitis vinifera L.) na fotossíntese, na produção e na qualidade. Dissertação de Doutoramento em Engenharia Agronómica. Universidade Técnica de Lisboa, Instituto Superior de Agronomia. 216 pp. 2003.
Amaro, P. (Ed.) – A Produção Integrada da Pêra Rocha. Lisboa: ISA/PRESS. 2000