Didática da LGP como Língua Segunda

Base Knowledge

N/A

Teaching Methodologies

Classes will focus on group work, debat and laboratory.

Learning Results

To know the theorethical framework on second language didactics To understand what is a Cochlear Implant

To realize the urge of making PSL accessible to all deaf people

To produce specific tasks to develop deaf identity

To produce didactical resources to the teaching of PSL as a second language to deaf and youth children

Program

1. The implanted child: Portuguese and PSL acquisition

2. The cochlear implant: gains and losses?

3. The Cochlear implant; how many identities?

4. PSL as a Second Language and Portuguese as Second Language

5. Analyse and produce didactical resources for the teaching os PSL as a Second Language

Grading Methods

Continuing Evaluation
  • - Written and signed test - 50.0%
  • - Oral presentation of a class - 50.0%
Exam
  • - Final exam: written and signed test - 100.0%

Internship(s)

NAO

Bibliography

Baptista, J. A. (2011). Introdução às Ciências da Educação – Temas e problemas da educação inclusiva, Coleção Língua Gestual, no 9, Lisboa: Universidade Católica Portuguesa

Madeira, A. (2017). Aquisição de língua não materna. In M. J. Freitas & A. L. S. (eds.), A aquisição de língua materna e não materna. Questões gerais e dados do Português (pp. 305-330). Berlin: Language Science Press.

Santana, A. P. (2007). Surdez e Linguagem. Plexus

Nunes, M. V. & Caldas, A. C. (2012). Neurociência e Cognição, Coleção Língua Gestual, no20. Lisboa: Universidade Católica Portuguesa.

Soares, J. P. (2017). Implante Coclear: Considerações Éticas e a Cultura Surda. Trabalho final do Mestrado Integrado em Medicina, Universidade de Lisboa. Disponível em http://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/31889/1/JoaoPMSoares.pdf