Base Knowledge
N/A
Teaching Methodologies
Classes are dynamic, integrating:
1. A combination of systematic presentations of information and knowledge with critical analyses based on scientific articles.
2. Practical work on constructing data collection techniques.
3. Data analysis supported by specific software/techniques.
Learning Results
1. Understand the procedures and methods of qualitative and quantitative research.
2. Identify problems, construct, and justify a research project.
3. Select the most appropriate research design.
4. Select the target population and sample.
5. Select, use, and/or develop appropriate quantitative/qualitative data collection techniques.
6. Perform quantitative/qualitative data processing and analysis using specialized software.
Program
1. Investigação Quantitativa/ Experimental e Investigação Qualitativa: modelos de construção do
conhecimento.
1.1. Investigação Experimental, Não Experimental e Quasi-Experimental; Métodos Mistos.
1.2. A investigação qualitativa: Estudo de Caso, Investigação-Acção e Histórias de Vida.
2. Ética e Deontologia na Investigação em Educação.
3. O processo de investigação: estruturação de um projeto de investigação, etapas e procedimentos.
4. Técnicas de Amostragem.
5. As técnicas quantitativas e qualitativas de recolha de dados (da escolha à construção).
6. Tratamento e análise dos dados quantitativos e qualitativos com base em softwares/técnicas específicos.
Grading Methods
- - Individual multiple-choice test - 50.0%
- - Group project to be defined with the students - 50.0%
- - Exam - 100.0%
Internship(s)
NAO
Bibliography
Amado, J. (2017). Manual de investigação qualitativa em educação (3ª ed.). Imprensa da Universidade de Coimbra.
Creswell, J. (2014). Educational research. Planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research. Pearson
Field, A. (2015). Discovering statistics using IBM SPSS statistics. Sage.
Hill, M., & Hill, A. (2009). Investigação por questionário.
Kemmis, S., McTaggart, R., & Nixon, R. (2014). The action research planner: doing critical participatory action research. Springer.1.
Krippendorff, K. (2018). Content analysis: An introduction to its methodology (4ª ed.). SAGE Publications.
Merriam, S. B., & Tisdell, E. J. (2016). Qualitative research: A guide to design and implementation (4th ed.). Jossey-Bass.
Morgado, J. (2012). O estudo de caso na investigação em educação. De facto Editores.
Silverman, D. (2013). Doing qualitative research (4th ed.). London: Sage.