Financial Management for Agricultural Enterprises

Teaching Methodologies

Na primeira parte, o docente apresenta os fundamentos teóricos de cada um dos tópicos. Os conteúdos programáticos são leccionados através de exposições orais dos temas, suportados em documentação previamente preparada e disponibilizada aos alunos e complementadas através da realização / discussão de trabalhos práticos.
Na segunda parte, serão convidados dois investigadores num dos tópicos abordados para que o aluno entenda, na prática, o alcance das matérias leccionadas.
Na terceira parte, os alunos trabalham num projecto de investigação, onde estará visível a apreensão de matérias dadas em outras unidades curriculares (fundamentalmente métodos quantitativos aplicados ás finanças) e que será apresentado oralmente, realizado em grupo, mas com classificação individual.

Learning Results

The fundamental objective of this course is to provide students with a set of theorical and practical aspects
associated with the basic principles of corporate finance and the basic rationale for defining policies to control the
company, financing and dividends policies. In addition to the assumption of the main topics related to value
creation in a company, it is intended that the student is able to obtain critical sense and scientific capabilities to
conduct research work in these areas.
After successfully completing this course, the student should be able to:
To understand theories and apply techniques that have been developed in corporate finance to real-world
situations;
This program will provide graduates with a thorough knowledge of the financing decision, investing decision and
managerial decision (the key decision in corporate financial management).
To know how to conduct a scientific research plan of the main topics in the field

Program

1. Introduction
1.1 Paradigm and scope of Corporate Finance
1.2 The historical evolution of Corporate Finance
2. Thecorporate Control
2.1OwnershipStructure
2.2Theagencyproblems

2.3Corporategovernance

2.4Compensationand incentive
3. Agency theory
3.1 The agency costs
3.2 O problema da agência e os custos de agência
3.3 The implications of agency theory
4. Ownership Structure
4.1 Modigliani and Miller
4.2 Tax benefits
4.3 Pecking order theory
5. Dividends Policy
5.1 The dividends puzzle
5.2 Different theories of dividends in perfect and imperfect markets
5.3 The effect of market imperfections
5.4 The Agency Model
5.5 The signaling model

Internship(s)

NAO

Bibliography

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Arte, Imprensa da Universidade de Coimbra, ISBN: 972-8704-73-9.
Baker, H. kent, 2009, “Dividends and Dividend Policy”, ISBN: 978-0-470-45580-7.
Brealey, Richard A.; Stewart C. Myers, Franklin Alen 2008, Princípios de finanças empresariais, 8 edição.
Damodaran, Aswath, Corporate finance – theory and practice, John Wiley & Sons, Inc., 1997.
Esperança, J. P , Matia F., Finanças Empresariais.
Hilier, D., Iain Clacher, Ross, S., Randolph W., Bradford J.,2012. Fundamentals of Corporate Finance, McGraw-Hill,
European edition.
Ross, S.; R. Westerfield e J. Jaffe, 2005, Corporate Finance, McGraw Hill, 7ª edição.
Vernimmen P, Quiry P, Dallocchio M, Le Fur Y, Salvi A.,2011. Corporate Finance, Theory and Pratice, third edition.