Art Movement and Cultural Patrimony

Base Knowledge

N/A

Teaching Methodologies

The delivery of the program will involve classes TP(12.5h) and PL(12.5h), asking if the active participation of the student in the classroom during the presentation of the contents on the part of the teacher. They will also promote group works, the organization of study visits followed by the preparation of reports and the organization of work, as the evaluation set.
Th evaluation was organized according to the Academic Regulation of the 1st cycle of studies of the IPC. In this sense, the continuous evaluation will be based in the organization, from the student, practical work inside or outside the classroom (10%), a written test (50%) and organizing a work and oral presentation (40 %).The evaluation examination based on the achievement of a single written test to be held at the end of the semester.

Learning Results

1- Identify principles underlying the study of Artistic Styles and Movements
2- Know the Artistic Styles underlying the heritage of the city of Coimbra
3-Identify artists and heritage assets within the scope of artistic movements
4- Understand the historical-artistic heritage as tourist feature

Program

1. Artistic styles, artisitics movements and heritage
1.1.Problems, sources and methods
1.2. Periodization and terminology
2. Heritage and Artistics Styles: the historical and artistic heritage of Coimbra as reference
2.1.1. The human presence in the territory: its impact on the structuring of the space
2.1.2. Characterization of artistic styles underlying the property of the city
3.Artistic Movements and reference artists at national and / or international level: historical context
4. Historical-artistic goods and tourism: a heritage to be discovered

Curricular Unit Teachers

Grading Methods

Exam
  • - Exam - 100.0%
Continuing evaluation
  • - Individual and/or Group Work - 40.0%
  • - Attendance and Participation - 10.0%
  • - Frequency - 50.0%

Internship(s)

NAO

Bibliography

Ashworth, G. J. & Larkham, P. J. (1994). Building a new heritage: tourism, culture and identity in the new Europe. London, Routledge

Beaudot, A. (1973). La créativité, recherches américaines. Paris: Dunod.

Beni, M. (1997). Análise Estrutural do Turismo. São Paulo, Senac Editora

Borges, N. C. (1987). Coimbra e Região. Lisboa: E. Presença

Bourdin, A. (1984). Le patrimoine réinventé. Paris: PUF

Cabral, C. (2009). Património Cultural Imaterial Proposta de uma Metodologia de Inventariação [Dissertação de Mestrado, Instituto Superior de Ciências Sociais e Políticas, Universidade Técnica de Lisboa]. Repositório da Universidade de Lisboa

Calabrese, O. (1993). Como se lê uma obra de arte. Coleção Arte & Comunicação. Lisboa: Edições 70

Carchia, G. & D’Angelo, P.  (Dir.) (1999). Dicionário de Estética. Lisboa: Edições 70

Chaminé, M.H. (2017). O ensino da História através das Artes. Relatório de Mestrado em Ensino de História no Ensino Básico e Secundário, Faculdade de Letras da Universidade do Porto, Porto, Portugal

Choay, F. (1992). L’allégorie du patrimoine. Paris: Seuil

Correia, J. (2017). O que é a Arte? Introdução à Filosofia da Arte. Philosophica, 50, Lisboa, pp. 139-149

Costa, C. (2005). Teorias da arte. Criticanarede.com, pp.1-7.

Craveiro, L. & Pinto I.M.J. (Coord.) (2019). Azulejaria na Região Centro. Município da Figueira da Foz.

Craveiro, L. (2001). Arte, História da Arte e historiografia artística. Revista de História das Ideias, 32, Coimbra, pp. 511-526

Elger, D. & Grosenick, U. (ed.) (2005). Dadaísmo. Taschen e Público

Flor, P. ( 2010). Nuno Gonçalves. Pintores Portugueses. Vila do Conde.

Ginzburg, C. (1990). Sinais: raízes de um paradigma indiciário. Mitos, emblemas, sinais: Morfologia e História. 1ª reimpressão. São Paulo: Companhia das Letras

Gonçalves, C. (2016). Metodologia do Trabalho Científico. Manual. Universidade Aberta

Guillaume, M. (1980). La politique du patrimoine. Paris: Editions Galilée

Jeudy, H.P. (1990). “Introduction”, in Henry-Pierre Jeudy [org.], Patrimoines en folie. Paris: Editions de la Maison des Sciences de l’Homme

Klingsohr-Leroy, C. & Grosenick, U. (ed.) (2005). Surrealismo. Taschen e Público

Koch, W. (1985). Estilos de Arquitectura. Vol. I e II. Lisboa: Ed. Presença

Lamy, Y. [org.] (1996). L’alchimie du patrimoine – discours et politiques. Talence, Editions de la Maison des Sciences de l’Homme d’Aquitaine

Maia, S. (2010). Rotas Museológicas na Região de Aveiro – um estudo empírico [Dissertação de Mestrado, DEGEIT, Universidade de Aveiro]. Ria – Repositório Institucional da Universidade de Aveiro. 

Malcom, H. (2014). Cómo Leer Castillos. Akal Ldª.

Marie, R. & Hagen, R. (2010). Os Segredos das Obras-Primas da Pintura. Taschen.

Martin, S. & Grosenick, U. (ed.) (2005). Futurismo. Taschen e Público

Martin-Granel, N. (1999).“Malaise dans le patrimoine”. Cahiers d’Etudes Africaines. [Prélever, exhiber. La mise en musées], XXXIX (3-4), 155/156, 487-510

Mathieson, A. & Wall, G. (2006). Tourism: change, impacts and opportunities. Harlow, Pearson Prentice Hall

Meneses, J. (2004). História e Turismo Cultural. Belo Horinzonte, Autêntica

Morais, M. F. (2015). “Criatividade: Conceito e desafios”. In Educação e Matemática, 18(135), 3 – 7. 

Moutinho, A. (2001). Tirar prazer da obra de arte? Mealibra, 9, pp. 227-228

Navarro, F. (2006) (dir. ed.). A Arte Contemporânea. Coleção História da Arte. Editorial Salvat

Peixoto, P. (2002). Os meios rurais e a descoberta do património [comunicação apresentada na atividade “Conversas à volta das estrelas”]. Campo Europeu do Património. Souto Bom, Tondela. 

Pereira, P. (2012). Arte Portuguesa. História Essencial. Temas e Debates.

Pereiro, X. (2006).“Património cultural: o casamento entre património e cultura”, em ADRA n.º 2. Revista dos sócios do Museu do Povo Galego, pp. 23-41. 

Pinto, A., Meireles, F. & Cambotas, M. (2001). História da Arte Ocidental e Portuguesa – Das origens ao final do século XX. Porto Editora

Richards, G. (2005). “Introduction: Culture and Tourism in Europe”. In Cultural Tourism in Europe.G. Richards, ATLAS

Rodrigues, D. (Coord.)(2008). Arte Portuguesa: Da Pré-História ao século XX. Fubu Editores.

Rodrigues, M. (2005). “Preservar e consumir: o patrimônio histórico e o turismo”. In Turismo e Patrimônio Cultural. E. Contexto. S. Paulo, pp. 15-24

Rosmaninho, N. (2006). O Poder da Arte. O Estado Novo e a Cidade Universitária de Coimbra. Imprensa da Universidade.

Sharpley, R. & Telfer D. J. (2002). Tourism and Development: Concepts and Issues. Clevedon Channel View Publications  

Silva, E. (2008). Antropologia e Turismo. Património e Identidade. Os desafios do Turismo Cultural. I.S.C.S.P. Universidade Técnica de Lisboa.

Silva, G. B. (2014). Portugal em ruínas. Fundação Francisco Manuel dos Santos.

Wittgenstein, L. (1979). Investigações Filosóficas. Tradução de José Carlos Bruni. 2ª Ed. São Paulo: Abril Cultural