Educational Practice II

Base Knowledge

N/A

Teaching Methodologies

For the integral formation of the reflective and critical teacher, the mobilized teaching methodologies are articulated in SP (EST) and supporting Practice Seminar (S).

Method. in EST: The supervised educat. observ/interv occurs in educat. contexts of 1st CEB. The interv. within the classroom is accompanied by reflection of practices. The aim is to stimulate a multiple and integrated ecological work of the student in school. Method. in S: The theoretical found. on observ/interv. given in the framework of professional skills, it has expository form using ICT or group work, according to the intended goals. Students, individually/groups, receive support in lesson plans elaboration, in preparing lessons, in searches, in the construction of teaching materials and of observation and evaluation tools, in reflection on the lessons and resolution of problems experienced in EST.

EST = (6 x Performance EST + 2 x Participation S + 2 x Dossier EST): 10

Final Mark = (3 x EST + 2 x Final Report): 5

Learning Results

In order to implement professionnalisation in the field of the 1st CEB, according to the profile of skills defined in the legal framework (DL 240/2001, 241/2001 of 30/8), this UC intends to improve personal and professional development in future teachers of the 1st CEB, providing them with conditions of theoretical and practical training to enable them to developing reflective and reasoned educational quality practices in professional contexts inherent to the 1st CEB; to articulate with the Educational Practice of the 2nd CEB, identifying and exploring common general skills in both areas of teaching; to improve, further beyond the skills and attitudes necessary for quality educational intervention, the development of skills and attitudes of a research focused on practices, considering that any teacher should know to develop reasoned educational processes coherent with national curriculum and also to analyze, reflect and discuss the practices that develops/watches as a professional.

Program

Os conteúdos são definidos em função das neces. de formação, identificadas a partir do Estágio. Estão previstas temáticas orient. a desenvolver transversalmente: sociedade em transformação e novos referentes para a ed. e aprend. no 1.º CEB – implicações pedag., curriculares e no perfil profissional docente; observar, planificar e intervir no 1.º CEB (quadro epistemológico de referência nos processos de ens-aprend – ecológico, socioconstrutivista; organizar situações de aprend.; monitorizar a progressão das aprendiz. e rever estratégias; conceber/fazer evoluir dispositivos de diferenciação; envolver/mobilizar alunos para a aprend.); saber relacionar-se e enfrentar deveres e dilemas éticos da profissão (trab. equipa; informar e envolver-se com pais e comunidade; disponibilizar-se para a org. e funcionamento da escola); regular o saber profissional e investigar as práticas (instrumentos reflexivos de regulação das práticas; estudo de caso e Invest.- Ação, na prática profissional situada).

Curricular Unit Teachers

Grading Methods

Continuing Evaluation
  • - Internship - 60.0%
  • - Final report - 40.0%

Internship(s)

SIM

Bibliography

ALARCÃO, I., LEITÃO, A. & ROLDÃO, M. C. (2009). Prática pedagógica supervisionada e feedback formativo co-construtivo. Rev. Brasileira de Formação de Professores, 1(3).

CORREIA, L. (2008). Inclusão e necessidades educativas especiais. Um guia para Educadores e Professores. Porto: Porto Ed.

LOPES, J.; SILVA, H. (2009). Aprendizagem cooperativa na sala de aula. Um guia prático para o professor. Lx: Lidel.

LOURENÇO, A.; PAIVA, M. (2010). A motivação escolar e o processo de aprendizagem. Ciências e cognição; vol. 15(2) 132-141.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. (2012). Metas de aprendizagem para o 1.º CEB. (Matemática, Língua Portuguesa e Estudo do Meio). Lx: M.E.

SOUSA, F. (2010). Diferenciação Curricular e deliberação docente. Porto: Porto Ed.

VILAS-BOAS, F.; ALVES, M.; FREITAS, M. (2004). A planificação no quadro das atuais concepções de educação e de currículo. In Braga, F., Planificação – Novos Papéis, Novos Modelos. Dos Projectos de Planificação à Planificação em Projecto. Porto: Asa.