Aromatic, Culinary and Medicinal Plants

Base Knowledge

Not defined.

Teaching Methodologies

1. Development of the theoretical component using the lecture method and presentation of specific materials, resorting to strategies of participatory exhibition and practical examples, as well as using videos, slideshows and documentaries, to complement the information on the topics in question.

2. The organization of seminars with guest speakers and field trips, is also considered.

3. Carrying out of field work, using the techniques discussed, involving observation and class discussion, helping the student to structure and apply the knowledge acquired in situations with their practicability.

 

Learning Results

1. Know the concept of aromatic, spice and medicinal plants (PACM), auxiliary or phytoremediators and spontaneous.

2. Know and identify the PACM and the most relevant auxiliary and spontaneous ones.

3. Know the ways of producing PACM and the cultural practices to perform, throughout the seasons,  within the scope of the organic production of PACM.

4. Understand the importance of spontaneous plants in maintaining the balance of ecosystems, the role of aromatics in hedges and massifs and the importance of the proximity of plants in the context of allelopathies.

5. Know the different ways of using PACM: the extraction of active principles (maceration, decoction and infusion), drying and conservation processes, therapeutic, condiment, flavoring and agricultural uses.

Program

1. Identification of the most relevant PACM and auxiliary and spontaneous plants in Organic Farming.

2. Selection and propagation of suitable species for specific uses.

3. Cultural technologies for installation and maintenance in Organic Farming.

4. Harvesting, processing, conservation and specific uses in Organic Production.

5. Extraction methods of active substances or galenic preparations in phytotherapy (hydric: infusions, decoctions, macerations; and alcoholic).

Curricular Unit Teachers

Grading Methods

Exame
  • - Exame - 100.0%
Avaliação Contínua
  • - Teste escrito - 100.0%

Internship(s)

NAO

Bibliography

Bertrand, B, Petiot, E, & Collaert, J-P. (2008). Plantas que Curam Plantas. Tratar sin química los problemas del huerta y el jardin. Coleccion: Guias para la ferttlidad de la tierra. La Fertilidad de la Tierra Edicciones. 2ª Ed.

Bustamante, FML. (2002). Plantas Medicinalis Y Aromaticas – Estudio, Cultivo y Procesado. Ediciones Mundi-Prensa.

Cunha, AP, Costa, MC, Roque, OR, Cunha, HP & Portugal, MP. (2017). Manual de Plantas Medicinais. Bases Farmacológicas e Clinicas. Dinalivro.

Cunha, AP & Roque, OR. (2008). Plantas Medicinais da Farmacopeia Portuguesa: Constituintes, controlo, farmacologia e utilização. Fundação Calouste Gulbenkian.

Cunha, AP & Roque, OR. (2011). Cultura e Utilização das Plantas Medicinais e Aromáticas. Fundação Calouste Gulbenkian. 2ª Edição.

Cunha, AP & Roque, OR. (2015). Especiarias e Plantas Condimentares: Origem, composição e utilizações. Fundação Calouste Gulbenkian.

Cunha, AP, Silva, PA & Roque, OR. (2006). Plantas e Produtos Vegetais em Fitoterapia. Fundação Calouste Gulbenkian. 2ª Edição.

Galvão, M. (2006). Os Remédios da Natureza – Segredos e Virtudes das Plantas que Curam. Selecções do Reader´s Digest.

Iburg, A. (2005). Especiarias de A – Z. Lisma, Edição e Distribuição de Livros, Lda.

Kothe, H. W. (2009). Léxico das Ervas. Dinalivro editora.

Norman, J. (2006). Ervas Aromáticas e Especiarias, a referência do cozinheiro. Civilização, Editores Lda.

Penalva, N. (2015). Farmácia Natural: Remédios naturais para as doenças mais comuns. Arte Plural Edições.

Ruasch, A & Lotz, B. (2005). Ervas Aromáticas de A _Z. Cultivo, Cozinha, Cosmética, Propriedades medicinais. Dinalivro Editora.

Shmidt, I. (2007). Léxico das Plantas Medicinais. Dinalivro Editora.

Valagão, MM. (2010). Natureza Gastronómica & Lazer – Plantas Silvestres Alimentares e Ervas Aromáticas Condimentares. Publicações no Âmbito do Projeto “Normas dinâmicas multifuncionais em Espaço Rural. Edições Colibri.