Organic Arable Crops

Base Knowledge

– Pedology;

– Soil Fertility and Plant Nutrition;

– Plant Protection.

Teaching Methodologies

The teaching methodologies used aim to provide an effective transmission of knowledge and dialogue with students that favors and consolidates the process of teaching learning.

In the theoretical-practical classes the explanation of the principles necessary to the development of the programmatic contents and the acquisition of the defined competences is made. Students are asked to participate in adapting the knowledge acquired to solve specific situations.

The study of concrete cases worked by the students are presented and discussed in the classroom with the active and critical participation of the teacher and the students.

Learning Results

1. Assess the importance of organic arable crops in Portugal and in the world;

2. Know the main arable crops grown in organic production mode;

3. Evaluate particular and current situations of organic arable crops;

4. Framework for the management of organic arable crops from a globally sustainable perspective.

Program

Module 1 – Characterization and management of organic arable crops (Weight 65%):

Main areas and regions of production of organic arable crops at national and international level;

Relation between cultivated areas, yields, yields and commercial transactions;

National and international bottlenecks in organic arable crops;

Identification of crops at different stages of their vegetative cycle;

Notions of the vegetative cycle and cultural cycle applied to the crops studied;

Main cultural requirements and agricultural techniques practiced.

Module 2 – Case study applied to concrete situations of organic arable crops (Weight 35%):

Characterization of particular situations of organic arable crops;

Critical appraisal of some cultural options followed and their appropriateness to the organic production method;

Evaluation of the final production of organic arable crops in qualitative and quantitative terms;

Definition of sustainable strategies in order to obtain a given final product;

Perspectives for the future, with a view to sustainable development.

Curricular Unit Teachers

Grading Methods

Avaliação por Exame
  • - Exame escrito - 100.0%
Avaliação Contínua
  • - Módulo 1 (Peso 65%): 1) teste escrito (80%); 2) avaliação contínua (20%) - 65.0%
  • - Módulo 2 (Peso 35%): 1) trabalho escrito/relatório/projeto (60%); 2) apresentação e discussão pública do trabalho elaborado(40%) - 35.0%

Internship(s)

NAO

Bibliography

COOKE, R.J.; VESETH, R.J. – Wheat health management. St. Paul, Minnesota: APS Press. The American Phytopathological Society, 1991.

DGADR, Direção Geral de Agricultura e Desenvolvimento Rural. A Produção Biológica em Portugal (1994-2017). Janeiro de 2019.

DGADR, Direção Geral de Agricultura e Desenvolvimento Rural. Guia para o Produtor Biológico – Produção vegetal e animal. 2017.

ENAB. Estratégia Nacional para a Agricultura Biológica. Ministério da Agricultura, Florestas e Desenvolvimento Rural. 2017

FAO – The State of Food and Agriculture 2019. Moving forward on food loss and waste reduction. Rome: Food and Agriculture Organization of the United Nations. 2019.

FAO – The State of Food and Agriculture 2021. Making Agrifood Systems more Resilient to Shocks and Stresses. Rome: Food and Agriculture Organization of the United Nations.

FERREIRA, J.C.; STRECHT, A.; RIBEIRO, J.R.; SOEIRO, A.; COTRIM, G. – Manual de Agricultura Biológica. Fertilização e protecção das plantas para uma agricultura sustentável. Lisboa: Ed. AGROBIO, 3ª Ed., 2002.

FREELING,M.; WALBOT, V. – The maize handbook. New York: Springer-Verlag, 1996.

GUERRERO, A. – Cultivos Herbáceos Extensivos. Madrid: Ediciones Mundi-Prensa, 1992.

GUILLOU, G. le; SCHARPÉ, A. – A Agricultura Biológica. Guia da regulamentação comunitária. Luxemburgo: Serviço das Publicações Oficiais das Comunidades Europeias, 2000.

MOURÃO, I.; ARAÚJO, J.P.; BRITO, M. – Manual de Agricultura Biológica. Terras de Bouro: Município de Terras de Bouro, 2006.

Regulamento (CE) N.º 834/2007 do Conselho de 28 de junho de 2007 relativo à produção biológica e à rotulagem dos produtos biológicos e que revoga o Regulamento (CEE) n.º 2092/91. JO L 300: 72.

Regulamento (CE) N.º 889/2008 da Comissão de 5 de setembro de 2008 que estabelece normas de execução do Regulamento (CE) n.º 834/2007 do Conselho relativo à produção biológica e à rotulagem dos produtos biológicos, ao que respeita à produção biológica, à rotulagem e aos controlos.

Regulamento de Execução (UE) 2016/673 da Comissão de 29 de abril de 2016 que altera o Regulamento (CE) n.º 889/2008 que estabelece normas de execução do Regulamento (CE) N.º834/2007 do Conselho relativo à produção biológica e à rotulagem dos produtos biológicos, no que respeita à produção biológica, à rotulagem e ao controlo.

SANTOS, J. Q. – Fertilização. Fundamentos da utilização dos adubos e correctivos. Mem Martins: Publicações Europa-América, Colecção Euro-Agro, Nº 30, 1991.

SERRANO, J.F. – Agricultura Ecológica. Manual y Guía Didáctica. Leon: Ed. IRMA, S.L., 2003.

SOLTNER, D. – Phytotechnie Spéciale. Les grandes Productions Végétales. Céréales – Plantes Sarclées – Prairies. Angers: 15e Édition, Collection Sciences et Techniques Agricoles, 1987.

TINARELI, A. – El arroz. Madrid: Ediciones Mundi-Prensa, 1989.