Base Knowledge
Statistics (1st semester).
Teaching Methodologies
É fornecido aos alunos um suporte teórico, ao longo do semestre, por forma a que possam acompanhar melhor a
explanação dos assuntos leccionados. O recurso a exercícios aplicados obriga os alunos a acompanhar de perto o
desenrolar da matéria. O esclarecimento de dúvidas é feito em horário previsto para o efeito ou em horário a
combinar. A plataforma moodle é usada na transmissão e organização de materiais de apoio às aulas, bem como
meio de interação professor / alunos e entre alunos.
A avaliação de conhecimentos contínua é efectuada com base em duas componentes: teórica (33%) e prática
(67%).
Learning Results
Development and improvement of theoretical and technical expertise required to practice scientific research in the
field of health sciences, through the systematic study of the fundamental processes and specific strategies for
planning, conducting, reviewing, analyzing and interpreting information and scientific production.
Program
Scientific Research: Objectives and context (2 hours)
. Scientific research methodologies: characteristics (3 hours)
. Quality of Research (3 hours)
. The experimental validity (3 hours)
. Steps of Research:
– First Step: Starting question or research problem (1 hour)
– Second step: (6 hours)
exploration
scientific literature
methods of collecting information
– Third Step: The Problematic (2 hours)
– Fourth Stage: The Construction Of Model Systems Analysis (3 hours)
– Fifth Stage: The Note (3 hours)
– Sixth stage: Analysis of information (3 hours)
– Seventh Step: Discussion and Conclusion (3 hours)
. Communicate scientific discoveries (3 hours)
. Structure of a scientific paper (3 hours)
. Critical analysis of scientific articles (3 hours)
Evaluation of knowledge (4 hours)
Curricular Unit Teachers
Internship(s)
NAO
Bibliography
Cubo Delgado, S., Martín Marín, B., & Ramos Sánchez, J. (2011). Métodos de Investigación y Análisis de Datos en
Ciencias Sociales y de la Salud (Pirámide Ed.). Madrid: Pirámide.
Fortin, Marie-Fabienne. (2009). Fundamentos e etapas do processo de Investigação. Loures: Lusodidacta.
Pocinho M.(2012). Metodologia de Investigação e Comunicação do Conhecimento Científico. Lidel
Ribeiro, J. L. (2010). Metodologias de Investigação em Psicologia e Saúde (3ª ed.). Porto: Legis.